torsdag 29 augusti 2013

NY FÖRPACKNING


Parallellt med utställningen jobbar jag med att göra materialsatser, både nya och gamla. Tänkte att det kunde vara roligt att göra ett par stycken utifrån saker som är med i den kommande boken, som den här pennburken. Den var dessutom både rolig och lätt som en plätt att göra.


Jag har experimenterat med själva förpackningen också. Tidigare har jag haft iofs bra plastpåsar, med klisterstängning, men de är lite dyra och knepiga att få tag på så därför har jag velat komma på en snygg påse som jag lätt kan göra själv. Så: en fjärdedels stadig plastficka, omslagspapper och raksöm på maskin blev det.



Pappret är samma som sånt där brunt paketpapper, fast med ett snyggt tryck som blev baksidan på förpackningarna. Jag är svag för snygga förpackningar och trots att jag gärna skulle ta hjälp av formgivningsproffs slutar det allt som oftast med att jag gör det mesta själv. Det finns ett värde i det hempysslade också.

Today I'm working on some new embroidery kits. This pen jar will be featured in my upcoming book and it's so easy and fun to make that I thought that more people would like to have a go at it. I also made the bag for it myself: just a plastic pocket, some package paper (with a nice print) and straight stitch on the machine. Voilà!

7 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Äh, vad ska du med ett formgivningsproffs till när du gör så fina förpackningar själv? :) Mycket roligare än plastpåse ju. Har du tryckt pappret själv också?

Syserine sa...

Oj vad du är duktig, fantastisk snyggt! Och mycket roligare än plastpåsarna! Förpackningen påverkar jo folk om dom köper, kanske jag finne dom på svensk hemslöjd? Jag ska dit om några veckor, har fått gåvokort till 40 års dagen: )

Unknown sa...

Great idea to give a touch for the upcoming school time!

Elin sa...

Härligt med "gör-det-själv-kit" . De dyker upp lite varstans. Så bra för nybörjare som inte har ideér och dem som inte har pysselmaterial liggande. Själv har jag inte det problemet, tvärtom...
Och så fina förpackningar!
Har inte skaffat nån av dina böcker, har du paketpris =)
/Elin (som ska gå kursen i Gbg)

Karin sa...

tack tack, nej så pysslig är jag inte att jag tryckt det själv ;) det är inhandlat på Lagerhaus.
de kanske dyker upp på hemslöjden, annars på en stundande webshop!

ylva sa...

Jag gillar också dina nya påsar ! dom signalerar att det är genomtänkt och järdigt snyggt :)

Monkan sa...

Lysande idé med materialsatser, det behövs mer konservburkspiffande här i världen :) Förpackningen är kanonsnygg!