måndag 24 juni 2013

MEN JAG KAN JU INGET OM FOTBOLL


Det var det första jag sa när jag blev tillfrågad att vara med i konstprojektet "Fotboll + Konst = Halmstad" som anordnas av bland annat kulturförvaltningen här i stan. Samtidigt lät det för roligt för att avstå: jag och fjorton andra kvinnliga konstnärer har gjort varsin affisch (ja, en sån där stor som sitter i busskurer och så) inför dam-EM i fotboll, där några matcher i sommar ska spelas i Halmstad. Vernissage och konstrunda blir 10/7, så jag tror inte att jag får visa så mycket mer just nu än den här detaljen... men kom gärna till Stora Torg kl 14 om du råkar vara i närheten av Halmstad den dagen!

Min första tanke var att göra något textilt, typ ett lapptäcke. Det första jag tänker på när man säger "fotboll" är den där klassiska, svartvita fotbollen (även om långt ifrån alla bollar ser ut så nuförtiden) och dess grafiska mönster av fem- och sexkantiga bitar. Men affischen fick varken vara för tung eller för ogenomskinlig, då den ska sitta på en ljustavla. Dessutom var det inte en helt lätt storlek att brottas med, om man ska vara ärlig. Så jag lade ner det där med sömnaden.

Lite bildgooglande gjorde att jag fick upp ögonen för ett av de mest framgångsrika damlagen i England (som ju är lite av fotbollens mecka), så jag bestämde mig för att göra en hyllning till dem. Kombinationen av underdogs och stor framgång brukar ju vara ett vinnande koncept. I och med att det bara fanns svartvita foton på det första laget beslöt jag mig för att hålla mig till de två färgerna och teckna hela affischen.
Och ja, de var tvungna att ha de där lustiga hattarna på sig. 

I'm part of an art project here in Halmstad, that will be on display all over town during the ladies UEFA cup this summer. I made a tribute to the Dick, Kerr's Ladies F.C., one of the most sucessful female teams in British football/soccer history. Since I don't know anything about the game itself, I chose to focus on the players, that seemed to be a pretty cool bunch.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Den bilden gillade jag verkligen. Jättefin! Kan du inte visa hela bilden efter vernissage? Jag vill hemskt gärna se hela bilden.

Helga sa...

Skoj projekt :)

Karin sa...

Tack! Självklart visar jag hela när den sitter uppe på stan. Jag hade lite svårt att fota mer än detaljer hemma pga platsbrist...