tisdag 10 januari 2012

LITTLE BLACK DRESS


Årets första klädinköp blev en kort svart klänning, fyndad på Myrorna för 60 spänn men ursprungligen från Åhléns tror jag (egentligen gick jag dit för att titta efter kakformar men kom ut med en till klänning, varför blir det oftast så?). Jag har en svart vardagsklänning och en lite festligare i min garderob. Den här är nånting mittemellan, i ett ganska tunt crépetyg.
Den kändes inte särskilt sunkig, men var rätt skrynklig. Så jag provade ett husmorstips jag läst om tidigare: häng in plagget i duschen eller ovanför badkaret, spola rejält varmt vatten, stäng dörren och låt ångan verka ett tag. Det fungerade faktiskt väldigt bra!


Själva passformen på klänningen var bra, förutom två saker: halsringningen var lite för vid och ärmhålen för tighta. Jag är inte särskilt förtjust i BH-band som syns för mycket och puffärmar över lag, det har jag aldrig gillat. Men det är väldigt lätt att byta resåren, klipp bara upp ett litet hål i sömmen, klipp av resårbandet och dra ut det.



Låt ärmen vara som den är eller trä i ett annat resårband. Mät på dig själv så att storleken blir bekväm. Använd en säkerhetsnål för att trä igenom resåren och sy ihop bandet med några stygn.
Urringningen minskade jag genom att göra två veck framtill. Man kan såklart göra fina, ordentliga insnitt, antingen på sidan eller fram, men eftersom jag är utan symaskin i Halmstad valde jag den här lite enklare modellen. Den är också mer flexibel, eftersom man inte klipper bort något tyg. Så om man vill ha en vidare halsringning igen är det bara att sprätta bort stygnen.



Mät så att vecken är lika stora och ligger lika långt från axelsömmen. Sy fast med små efterstygn.



Sy sedan några smygstygn i vecket så att det blir platt. Jag har inte bestämt mig än om jag ska sy ner vecken mer eller låta dem vara som de är. Det visar sig nog när jag börjar använda den.


Det känns som att det här kommer bli en favoritklänning - trots att den är svart!


I've altered this black dress that I found in a second hand store a few days ago. Went in to get cookie cutters and came out with this dress... hmm. First I steamed it in the shower, then it got new elastic bands at the arms. I also made the neckline a bit smaller by folding and stitching the hem. Think I'll wear it a lot, even though it's black, which isn't exactly my favourite colour.

3 kommentarer:

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Tack så hemskt mycket för de praktiska råden, det uppskattas. Och vad fint det blev med färgade strumpbyxor. Din blog är en ständig inspirationskälla. Och din bok!

Ragnfrid sa...

Din bok og blog er så inspirerende! Jeg ble så inspirert da jeg kjøpte boken din at jeg straks laget to broderte nåleputer. Jeg har lagt ut bilder og anbefalt din bok her: http://byrandi.blogspot.com/2012/01/naleputer.html.
Jeg har til og med fått mot til å starte brodering av en norsk bunad :) Takk!

Hilsen Randi

Karin sa...

Tack, det var morsom att höra! :) lycka till med dina broderiprojekt.