måndag 14 november 2011

KURSHELG I GÖTEBORG


Ojoj vilken helg jag haft, full av intryck och härliga människor. Jag åkte till Göteborg redan på torsdan, för att hinna med att träffa H & R och göra några roliga saker. Vi började med kondisfika och ett efterlängtat besök på Knapp-Carlsson. Vet faktiskt inte varför jag inte varit där tidigare. Det blev några meter band och - lycka! - superbra yllebroderinålar.
Dagen efter blev det ett besök på Röhsska och utställningen med Torsten och Wanja Söderberg-stipendiaten Henrik Vibskov. Jag kände till honom litegrann innan, har sett hans grisväskor i något sammanhang, men visste inte riktigt hur galet härliga visningar han brukar göra. Mode som både är snyggt, konstnärligt och gjort med humor är man inte bortskämd med direkt. Den här klänningen skulle jag lätt kunna tänka mig:



och den svart-vit-röda nere till vänster var utställd och superfin. Typ som en koftklänning med knappar på "kjolen". Fast de ligger nog ändå lite över min budget. Allt jag köpte var katalogen (som bilderna kommer ifrån) och ett par strumpor till M som fick honom att se ut som en superhjälte.


Sedan var det lördag och dags för kursen i landskapssömmar ute på Nääs. Otroligt vacker, vilsam och inspirerande miljö, klart värd ett besök om man inte redan varit där.





Fullt av söta hus och urgamla ekar.


Stora härliga bord att bre ut sig på. Kryddburkar är bra till runda former och pappersmallar till blommor.


Det syddes på örngott, t-shirts, en mössa, datorfodral, damastduk och allehandla lappar som skulle bli väskor och fodral till glasögon och mobiler.




Sött nålbrev!





Jag blev grymt imponerad av deltagarnas arbeten. Vissa var i princip nybörjare men broderade som om de aldrig gjort annat. Väldigt kul!
Och så hade de fina pelargoner i fönstren.


I spent this weekend in Gothenburg, teaching embroidery at Nääs. But first I bought some ribbons and needles at Knapp-Carlsson and saw the Henrik Vibskov exhibition at the Röhsska museum. Very inspiring all of it!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Broderi på datorfodralet låter kul! Jag har ett i tråkig beige färg som helt klart skulle se roligare ut med broderi. Frågan är bara hur broderiet sedan överlever att datorfodralet transporteras runt i diverse olika väskor?

Anonym sa...

Idag bloggar jag om dig och din underbara bok. Hoppas det är okej att jag lägger upp fina bilder från boken.

Anonym sa...

Tack för en fin helg, jag fortsätter pilla med svartsticket här hemma, bara ett stygn till och ett till.

Karin sa...

Carro: va fint! hoppas du får boken i julklapp nu då :)

Gila sa...

Vilket underbart ställe det verkar vara!!!