söndag 31 oktober 2010

SÖNDAGEN ÄR VILODAGEN

... vilken tur då att jag inte är det minsta religiös. Jag har nämligen alldeles för mycket att göra just nu (ja, ända fram till jul egentligen... usch) för att hinna slappa. Till exempel göra alla mönstersatser som ska vara klara när boken kommer. Därför tänkte jag passa på att visa ett sätt att föra över mönster till tyg.

Man kan göra på lite olika sätt. Använda kalkerpapper eller rita på fri hand med blyerts eller märkpenna till exempel. Men om man inte känner sig så säker, eller har ett lite större mönster som man vill ha exakt, är det här ett smart tillvägagångssätt.


Ta en bit genomskinlig plast (jag har använt en lite stadigare plastficka som jag klippt isär), lägg den på mönstret och rita av med spritpenna eller liknande. Stick sedan en nål genom plasten, ganska tätt. Jag använde en mellanstor tapisserinål. Om man gör för stora hål kommer det igenom för mycket färg sen, så hellre små och många. Tänk också på att inte markera varenda liten grej du tänker brodera, då blir mönstret bara rörigt. Håll dig till "baslinjerna". Dutta sedan textilfärg med en hård pensel eller en svamp över mönstret. Det behövs bara lite färg, som sagt, för att undvika kladd.


Då blir det såhär. Fixera färgen från baksidan med hett strykjärn.



Till ett mörkt tyg tar man förstås vit textilfärg. Såhär såg bröllopskudden ut innan jag satte igång.

7 kommentarer:

Karin sa...

Gud så smart! :)

Pysselfarmor sa...

Men tack för det undbara tipset!
http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

Knitarina sa...

Ser inte ett dugg farligt ut när du visar! Har svart kläde liggandes tillsammans med en massa Mora-garn i olika färger, men just detta moment har gjort att jag inte satt igång. Tror jag ska ta tag i det. Om inte nu så väldigt snart.
Har också förhandsbeställt en väldigt fin broderibok som kommer att hamna i min brevlåda i mitten på nov. En fin bok att längta efter när det är som gråkallast!

*LiNa* sa...

Men åh Karin det här var ju bästa tipset! Jag har haft massor med funderingar kring hur jag ska göra för att föra över mönster! Nu slapp jag lite huvudbry : )

*LiNa* sa...

Just jag glömde att skriva att jag definitivt kommer att slå till på minst en materialsats : ) jättefin och rolig idé!

Karin sa...

farligt? nej det är inte ett dugg farligt, såvida man inte sticker sig på nålen när man gör hålen... ;) hm, konstigt att jag inte har tänkt på det här tidigare. kanske kan komma på några fler "basictips" att visa framöver?
och va roligt att du beställt min bok, Knitarina! hoppas du kommer tycka om den.

med nål och tråd sa...

Så himla bra beskrivning!!