måndag 26 juli 2010

SKÅNE CLUB



Ja, det har varit lite för bra väder och lite för många roliga utflykter den senaste veckan för att få något vettigt gjort. Dessutom förstår jag mig inte på M:s Macdator och kan inte lägga upp några egna bilder... han får visa mig sen. Tur att han börjar jobba igen den här veckan, så att jag kan börja på det nya broderiet!

Tillsvidare tipsar jag om den underbart galna japanska bloggen Skåne Club. Mitt japanska ordförråd sträcker sig inte mycket längre än till att säga skål (Kampai!), så jag förstår inte mycket mer än vad bilderna visar. Men det är helt underbara egna versioner av nordisk design och broderier. Och det är inga små projekt heller... Överdådiga korsstygnstolkningar av Marimekkoblommor, hålsöm på förvaringsboxar och danska blomstertavlor är bara lite av vad som finns där. Min favorit är nog ändå den här tolkningen av delsbosöm, sydd med turkost garn (min älsklingsfärg) på naturfärgat linne. Jag skulle aldrig komma på tanken själv. Men kanske är det lättare att vara nytänkande när man inte har traditionen mitt i fejan på samma sätt som vi har här.

Inga kommentarer: