söndag 2 maj 2010

SPORTPROJEKTET, DEL 1



Jag kan inte säga att jag är särskilt sportig av mig. Förutom den nödvändiga yogan och ett och annat pass på Friskis & Svettis (som jag mest går på för att få basta efteråt) trivs jag bäst med att sitta still framför symaskinen eller krypa upp i soffan med broderier och stickningar.

Som tur är finns det andra som gillar att vara ute och röra på sig. En som dessutom kombinerar det med att göra pr för hemslöjden är min kompis Anna-Lisa. Hon ska springa flera lopp under sommaren och gett mig det hedervärdiga uppdraget att utforma hennes träningskläder! Väldigt spännande och utmanande att jobba med annorlunda material (även om jag broderat en del på stretchtyger innan).

Vi börjar med ett svettband och lite pärlgarn.




När man syr på elastiska tyger är läggsöm en bra teknik. Lägg en lite tjockare tråd ovanpå tyget och sy ner det med små, täta stygn med sytråd. Kontrollera då och då att tyget fortfarande går att töja ut. Matcha gärna garnet med ditt nagellack.


Det här fick bli ett snabbprov. Jag tänker mig att Anna-Lisa ska vara täckt av massa små detaljer, men ändå se ut som den supersnabba svarta ninja hon är.

Inga kommentarer: